Van maandag 2 maart t/m donderdag 12 maart 2020 vertrok een groep enthousiaste reizigers naar het Beloofde Land voor de Israëlreis “Land van de profeten“. In 11 dagen maakte de groep een onvergetelijke reis door Israël. Een van onze reizigers heeft hierbij een uitgebreid verslag gemaakt. Deze week deel 1 van het vierdelige reisverslag van de Israëlreis “Land van de profeten

Maandag 2 maart 2020

Onze vakantie gaat beginnen. We vertrekken om 2:15 uur bij Arie en Ria vandaan en worden met de taxi naar Schiphol gebracht waar we om 3:15 uur verwacht werden. Nadat we kennisgemaakt hebben met de hele groep, bestaande uit 28 deelnemers, en iedereen ingecheckt was zijn we om 6:15 uur vertrokken naar Israël waar we om ca. 11:45 uur op Tel Aviv* aankwamen. (*Tel = opgravingsheuvel die uit verschillende lagen en door de loop der jaren/tijden is opgebouwd) Het was daar heerlijk weer, ca. 19 graden.
We werden opgewacht door Adel, de buschauffeur en Leah, onze gids die ons de 1e helft van de vakantie heel veel zou vertellen en laten zien.
We gingen met de bus naar Jaffa/Joppe waarover Leah vertelde dat Salomo via deze haven de Cederbomen uit Libanon liet binnenkomen. Ook was het deze haven van waaruit Jona naar Tarsis wilde varen. Waar Petrus een visioen kreeg in het huis van Simon de Leerlooier.
Jaffa/ Joppe is vergeleken met Jeruzalem een seculiere-stad, de grootste joodse stad van de wereld; Jeruzalem is een religie-stad.
We overnachten in Hotel King Solomon in Netanya, vlak bij het strand zodat we aan het eind van de middag nog even lekker naar het strand konden lopen omdat het nog heerlijk weer was.
We hadden een kamer met klein balkonnetje en uitzicht op de zee.
’s Avonds hadden we na het eten een kennismaking/dagsluiting, waarin een ieder vertelde wie hij was en wat hij deed. Daarna nog een aantal liederen uit het gekregen liedboekje gezongen; wie een lied koos moest inzetten ????

We kwamen er al gauw achter dat levensonderhoud duur is in Israël; glas wijn kost ca. € 10,- en whisky ca. € 13,-

Dinsdag 3 maart 2020

Na een heerlijk ontbijt gingen we om 8:25 uur met onze bagage weer op weg. Jo begon elke dag in de bus met lezen uit de Bijbel en gebed.
Vandaag stond de oude havenstad Caesarea als eerste op de planning. Deze stad werd gesticht door koning Herodes en was zetel van de Romeinse gouverneur Pontius Pilatus.
Onderweg vertelde Leah van alles over de plaatsen waar we langs kwamen.
Natan betekent: gift; veel dorpen zijn vernoemd naar geldgevers die de pioniers ondersteunden om zich te vestigen.
Jizreël betekent: God zal er zaaien.
Karmel betekent: schroeiplek; op deze plek vond de strijd plaats tussen Elia en de Baälpriesters.
Het moerasland in deze gebieden is drooggemaakt o.a. door Eucalyptusbomen te planten die veel vocht opnemen.
In Haifa is het centrum van de Bahai-gelovigen; zij geloven in een progressieve openbaring. Ook heb je de Druzen in Israël; dat is een religieuze gemeenschap die loyaal is aan het lokale geloof. Het zijn geen christenen of moslims maar beschouwen zich ook niet als arabieren. Daarna zijn we doorgereden naar het voormalig interneringskamp in Atlit, waar we een indrukwekkende rondleiding gehad hebben door het kamp. Tussen 1939 en 1948 bevond zich hier een Brits detentiekamp. Hier werden de illigale joodse immigrante naartoe gebracht die in Europa de oorlog overleeft hadden. Je moest nl. toestemming hebbeb om als jood naar Israël te kunnen emigreren. Ze waren op zee onderschept en werden opgevangen in dit kamp; velen dachten dat het een herhaling van de concentratiekampen was, die ze juist overleeft hadden of die juist ontsnapt waren aan de Nazi-vervolging in Europa.
De chauffeur had voor een heerlijke lunch gezorgd; Heerlijke broodjes die je o.a. kon beleggen met tonijn, kaas ed.
Na de lunch reden we door naar de berg Karmel waar we vanaf het dak van de kerk een schitterend uitzicht hadden over de vlakte van Jizreël wat aan de voet van de Karmel ligt. Er stond wel een harde koude wind.
Dit gebied heeft veel bijbelse geschiedenis en er zijn veel veldslagen geleverd hier;
– hier is Elia de confrontatie aangegaan met de Baälpriesters.
– Sisera werd hier verslagen door Barak; Sisera werd gedood door Jaël (vrouw)
– Gideon behaalde de overwinning op de Midianieten
– Saul verloor de strijd tegen de Filistijnen en overleed hier
– Achab overwon Benhadad
– Jehu had hier de aanval op geslacht en troon van Achab
– Josia de koning van Juda werd hier overwonnen en gedood
– En in Openbaring staat dat hier de laatste strijd zal plaatsvinden tussen Yokne-am en Armageddon

Via Maris = de weg van de zee; gaat langs de zijtak Magdala/ Megiddo en Armageddon.

We zijn doorgereden naar Hotel Astoria in Tiberias waar we de komende 2 nachten zullen verblijven. We hadden een mooie kamer met ruim balkon wat uitkeek over de stad.

Woensdag 4 maart 2020

Om 7:45 uur moesten we in de bus zitten. We reden naar het punt waarvandaan onze wandeling naar de Berg van de Zaligsprekingen leidde. Langs bananenplantages kwamen we daar aan. Heel indrukwekkend als je bedenkt dat Jezus hier ook gelopen heeft met zijn volgelingen. Wat een schitterend uitzicht hiervandaan ook op het meer van Galilea! Beneden gekomen gingen we naar Tabga, de plek waar de wonderbaarlijke spijziging zou hebben plaatsgevonden. Hier zou Jezus ook met Petrus hebben gesproken na Zijn opstanding. Daarna zijn we naar Kapernaüm gereden waar we de ruïnes en oude muren hebben bekeken. Op veel plekken zijn er op de oude muren weer nieuwe kerken gebouwd. Ook de plek waar de schoonmoeder van Petrus heeft gewoond hebben we gezien. Dit is ook de plek waar de apostelen Petrus, Andreas, Jacobus, Johannes en de tollenaar Mattheüs heeft gewoond.
Nadat we dit allemaal bekeken hebben zijn we doorgereden naar Kibboets Misgav Am.
(Kibboets betekent: appelboomgaard; tegenwoordig meer druiven, sinasappel, kippenfarm, visvijvers ( karpers), avocadoplantages etc.)
Hier kregen we uitleg van Joop, Nederlander die sinds 1967 in deze Kibboets woont. Hij heeft veel verteld over het leven in de Kibboets, de veiligheidssituatie, de dreigingen en oorlogen die er geweest zijn. Er was een samenwerking met de stad Adyssa in Libanon; tussen het christelijke zuid-Libanese leger en Israël, maar tijdens de oorlog in 2000 heeft Israël zich in 1 nacht teruggetrokken. O.a. vanwege de vele gesneuvelden aan de kant van Israël.
Deze kibboets ligt in Hoog Galilea, dit ligt in de “vinger van Galilea”.  Vanaf deze plek had je een schitterend uitzicht over Libanon, de Golanhoogvlakte en de berg Hermon waarvan de toppen besneeuwd waren! Nadat we door de Kibboets gelopen hadden hebben we in het park geluncht wat ook deze keer weer door de chauffeur geregeld was. Waren weer heerlijke broodjes die je o.a. kon beleggen met tonijn, kaas ed. We reden richting Tiberias, maar zijn nog even gestopt bij Tel-Dan; hier ontspruit 1 van de bronnen van de Jordaan. Hier hebben we ook een oude stadsmuur/poort bekeken uit de tijd van Abraham. Hier vandaan had je ook een mooi uitzicht op de Burgt Nimrod. Daarna reden we door naar de haven bij het meer van Galilea waar we op de boot stapten voor een rondvaart over het meer. Met z’n allen hebben we op joodse muziek gedanst op de boot. Aan de overkant van het meer was het gebied van de Gerisenen/Gardarenen waar Jezus een bezetene genas en waarna de varkens (waarin de boze geesten ingevaren waren) in zee storten.

Kik hier om deel 2 van dit reisverslag te bekijken.

Ook mee op verzorgde rondreis door Israël? Bekijk onze reizen.