De reis naar het Beloofde land Israël 20 juli – 28 juli

Afgelopen maanden kreeg ik in mijn hart steeds meer een verlangen om naar Israël te gaan. Ik las in mijn Bijbel en dacht bij mijzelf hoe zou nou dat Israël zijn waarover zoveel geschreven en geprofeteerd is. Israël het land dat God Zijn oogappel en Zijn schatkamer noemt. Het land dat hij in Ezechiël 20:6 het mooiste land of een sieraad aller landen noemt. Het Israël waar God Zijn naam aan heeft verbonden en waar het volk Israël 40 jaar lang voor door de woestijn heeft getrokken voordat zij het mochten binnen gaan.

Één van mijn vriendinnen kwam plots met het idee om samen met Israël idoed naar Israël te gaan. Ik vond dit bijzonder want ik had met haar nog niet eerder met haar over mijn verlangen naar Israël gepraat. Samen besloten we ons op te geven voor de jongerenreis. Maandenlang keken we uit naar deze reis en we telden de dagen af.

20 Juli vertrokken we dan eindelijk. ‘s Nachts werden we naar Arnhem gebracht door de vriend van mijn vriendin. Vanuit Arnhem vertrokken we met een bus naar Brussel. In de bus maakten we kennis met Marjan onze reisleider en met de andere jongeren die mee gingen. Vanuit Brussel kwamen we na vier uur vliegen aan op de luchthaven van Ben Gurion en vanaf daar gingen we naar ons prachtige spa hotel in Jeruzalem.

Van het spa hotel hebben we niet heel veel kunnen genieten omdat we elke dag op pad gingen. We hadden een fijn programma waar theorie af werd gewisseld met ontspanning.

Die vrijdag gingen we naar Mount Herzl en naar Yad Vashem. Yad Vahem is een nationale joodse gedenkplaats voor de joden die tijdens de tweede wereldoorlog vermoord zijn. Het was erg indrukwekkend om hier te zijn en de pijnlijke sporen uit het verleden kwamen bij iedereen binnen. De verhalen waren hartverscheurend. Zo kan ik mij nog een beeld herinneren van twee haar vlechten van een joods meisje die in een vitrine lagen. Deze waren door de moeder van het meisje afgeknipt en bij de buurvrouw gebracht voordat ze zich moesten melden. De moeder had het meisje beloofd dat ze ze terug zou krijgen als ze weer uit het kamp zouden komen maar ze zijn nooit meer teruggekeerd.

De zaterdag zijn we naar de olijfberg, Gethsemane, de graftuin en de Klaagmuur geweest. Ook hebben we een wandeling door de oude stad van Jeruzalem gemaakt en zijn we door de via dolorosa gelopen. Ik vond vooral de olijfberg en Gethsemane erg indrukwekkend. Één van de favoriete plekken van Jezus. Daar waar Hij vaak kwam om te bidden en te praten met Zijn vader. Het is zo bijzonder om op de olijfberg te lopen en daar te zitten en uit te kijken over Jeruzalem en haar gouden poort. Daar waar de woorden van Jezus zo dichtbij je komen. De plek waar Jezus uitkeek over Jeruzalem en waar Hij weende omdat Hij wist wat er ging gebeuren. (Lucas 19 vanaf vers 41) Elke keer als ik lees dat Jezus huilde raakt dat me diep. Jezus die zo bewogen is met ons mensen en huilt.

De zondag mocht iedereen vrij naar eigen wensen invullen. Ik ben samen met een aantal anderen s ‘morgens naar het Israël museum geweest. Hier heb ik o.a. de dode zee rollen bekeken. s ‘Avonds heb ik een kerkdienst bijgewoond in de Kings of Kings kerk. Ik kan iedereen aanraden om hier heen te gaan. Het was een mooie dienst en het is leuk om na de dienst met plaatselijke bezoekers van de kerk in gesprek te gaan. Om daar met joden in gesprek te gaan die vanuit de hele wereld terug zijn gekomen naar Israël. We kwamen tijdens onze reis trouwens heel veel Joden tegen uit verschillende delen van de wereld. Veel jonge joden uit Amerika die ons vertelden dat ze van de Israëlische regering gratis een reis voor 3 weken aangeboden krijgen om hun geboorterecht op te komen halen in Israël en om te ontdekken waar ze officieel vandaan komen en waar hun roots liggen. Hierin zie je letterlijk met eigen ogen de profetie van Jesaja 43 in vervulling gaan waarin God spreekt over de terugkeer van de Joden naar het land Israël.

Maandag zijn we vertrokken uit Jeruzalem. We zijn toen naar de Adullam caves gegaan en hebben daar door de grotten gekropen. Wat een lol, een geweldige ervaring. Daarna zijn we naar het dal van Ein Gedi gegaan, daar waar David reus Goliath heeft verslagen (1 Samuel 17). Ook hebben we die dag nog wat oudheden bekeken en zijn we door de woestijn gereden op kamelen. We hebben die nacht geslapen in een duizendsterren tent in een bedoine  bedroom community.

De volgende dag gingen we er weer vroeg af om de opgaande zon te bekijken vanaf de Massada. Dit was optimaal genieten van het prachtige uitzicht. Ook hebben we daar de restanten van het paleis van koning Herodes bekeken. Daarna zijn we naar Ein Gedi gegaan en hebben we onze verkoeling gezocht onder de watervallen. Ein Gedi is de plaats waar David zich in de spelonk verstopte voor Saul en de plek die Salomo beschrijft in het eerste boek van Hooglied. Vervolgens zijn we naar de dode zee gegaan en hebben we daar wat rondgedobberd. Na deze ervaringen zijn we naar ons derde hotel gegaan in Tiberias.

Die woensdag hebben we rondgebracht in de buurt rondom het meer van Galilea of ook wel het meer van Genesareth of de zee van Tiberias genoemd. Galilea daar waar Jezus en Petrus over het water liepen en Petrus twijfelde. We zijn naar de berg der zaligspreking gegaan. Naar Capernaum naar het huis van de schoonmoeder van Petrus. Een huis waar Jezus vaak kwam. En we zijn in Betsaida geweest. Bekende plekken waar Jezus veel heeft gelopen, gesproken, gepredikt. De omgeving waar Hij de mensen toesprak en ze gaf wat ze nodig hadden. Waar Hij brood uitdeelde en zieken genas. Verder zijn we deze dag nog wezen kajakken en hebben we fruit geplukt op een prachtige plek in de Golan.

Donderdag de een na laatste dag bezoeken we een bunker bij de grens tussen Israël, Syrië en Libanon. Een gebied bij de grens waar vele verschillende gevechten hebben plaatsgevonden en waar strijders hebben gestreden om hun land te verdedigen. Een plek waar de voetsporen van oorlog zichtbaar en voelbaar zijn en je op sommige dagen nog in de verte de bommen hoort vallen.  Als ik er rondloop word ik me bewust van wat de woorden vrijheid en veiligheid inhouden die voor mij soms zo gewoon lijken. Ik word mij bewust wat voor hoge prijs veiligheid kan kosten.

Na al deze indrukken gaan we naar Tel Aviv. s’Avonds gaan we met de groep de stad in en pakken we gezellig een terrasje. Het is onze laatste avond al weer. De week is voorbijgevlogen en voor mijn gevoel ben ik nog lang niet uitgekeken. Er is nog zoveel wat ik wil zien en wil beleven. Ik ben nog lang niet klaar met Israël. Wat een geweldig land en wat een mooie ervaring was dit. De bijbel en de woorden van Jezus zijn meer gaan leven voor mij. Ik heb nu een beeld in mijn hoofd bij hetgeen ik in mijn bijbel lees. Ook wil ik graag de reisleider (Marjan) en de gids (Patrick) bedanken. Bedankt dat jullie ons deze mooie plekken hebben laten zien en bedankt voor de fijne Bijbelstudies. Ook was het fijn om met een groep jongeren te reizen die dezelfde passie en dezelfde verlangens als mij hebben. Om nieuwe contacten te maken en elkaar te leren kennen. Om elkaar te kunnen bemoedigen en op te bouwen. Al met al deze reis is een verrijking voor je leven.